zondag 17 juni 2012

Wedstrijd zien via de PC - HD kwaliteit, ook NOS

UPDATE: de laatste tip in deze serie: Tunnelbear

Gisteren lukte het mij voor het eerst: De NOS stream via mijn PC naar de TV geschakeld. De NOS uitzending van Rusland-Griekenland heb ik in HD gezien, alsof ik niet in het buitenland, maar in Nederland voor de TV zat.

Hoe ging dit in zijn werk?

Om te beginnen heb ik een eenvoudige utility geinstalleerd, genaamd SopCast. Het installatieprogramma is te downloaden via de SopCast website. De installatie neemt minder dan een minuut en dan begint het zoeken naar de NOS stream. Of de stream van een ander - zo heb ik ook al een wedstrijd via de BBC kunnen zien.

FreeFootball.org, dat ik al eerder noemde is een optie, maar niet voor elke wedstrijd worden er sopcast streams aangeboden. Er zijn wel altijd 'embedded' streams maar die zijn van veel mindere kwaliteit en je hebt niet het voordeel van de SopCast utility die op de een of andere manier een meer stabiele stream aflevert - minder buffering.

De optie die mij gisteren de NOS stream bracht is Wiziwig. Voor andere wedstrijd zul je hier je weg moeten zien te vinden (wat verre van ingewikkeld is, maar voor Portugal-Nederland help ik je vast op weg: Wiziwig's lijst van uitzendingen.

Een uur voor de werdstrijd wordt de lijst gevuld en heb je de uitzending voor het uitzoeken. Gisteren koos ik een stream luisterende naar de naam Pangaea Streams en die bracht mij de NOS uitzending.

Als je klikt op de speciale SopCast-link, wordt SopCast op je computer geopend. Je kan anoniem inloggen en vervolgens opent zich een venser met de uitzending. Verbind je PC aan je HD-televisie scherm en je ziet de NOS stream van uit het buitenland.

Met een RGB kabel, wordt alleen het beeld aan de TV doorgegeven. Heb je een HDMI kabel tot je beschikking, dan is het mogelijk om ook het geluid over de TV te krijgen, maar dat is wat moeilijker.

Ga naar Control Panel\Hardware and Sound | Manage Audio Devices om de interne speakers uit te schakelen (disable). In de lijst zie je ook je TV en die merk je aan als als default audio. Zodra je dat gedaan hebt, zie je dat de SopCast pauzeert en je hoeft alleen opnieuw Play aan te klikken en het geluid komt ook via de TV.


LET OP:

De meest bezochte pagina's op dit blog gaan over de verschillende mogelijkheden om het WK of EK via de PC te bekijken. Helaas is de informatie vaak al snel achterhaald, maar niet getreurd, ik probeer de ontwikkelingen op de voet te volgen. Voor zover deze post verouderd is, zoek verder bij mijn andere posts:

Wedstrijd zien via de PC - HD kwaliteit, ook NOS
NOS stream in het buitenland
NOS WK-stream bekijken vanuit het buitenland

Label: volgen

Geen opmerkingen: