woensdag 11 juni 2014

Hola plugin - voor als je NOS programma's in het buitenland wil kijken

UPDATE: de laatste tip in deze serie: Tunnelbear

Het volgen van Oranje is het leukst via de Nederlandse media. De meest voor de hand liggende website daarom is die van de NOS. En daar wacht een voortdurend terugkerende teleurstelling. Vele van de video's kunnen alleen afgespeeld worden door surfers met een Nederlandse IP,. Met andere woorden, juist die Nederlander in het buitenland, die het moet hebben van de inhoud van de NOS website, wordt buitengesloten.

Zo heb je bijvoorbeeld een serie met de mooiste WK-goals, maar als je die wilt afspelen krijg je dit 'Error loading media. File could not be played'. Dan kan je nog denken dat het aan de streamer of de website ligt. Als je echter de samenvatting van het WK 2002 wilt zien, dan is de foutmelding al duidelijker: 'video not found or access denied'. De reden is simpel, de NOS mag (ik geloof niet dat men het zo wil) de video's alleen voor Nederlands publiek uitzenden en dus wordt de bezoeker op zijn IP adres gecontroleerd en daar wordt de herkomst uit afgeleid.

In het verleden heb ik wel eens een poging ondernomen om een proxy te vinden die mijn als surfer een ander IP geeft. Ze bestaan, maar het werkte niet. Ofwel om de voor de handliggende reden dat de vervangende IP ook geen Nederlandse was, ofwel omdat de manier waarop de video bij de NOS werd afgespeeld toch gefilterd werd. Nu echter heb ik de plugin van Hola in mijn Chrome browser geinstalleerd en in de instellingen aangegeven dat voor nos.nl ik een Nederlands IP moet krijgen en het werkt...



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Anne,
Bedankt voor de gouden tip! Momenteel op vakantie in Denemarken en met deze plugin gaat het een stuk beter als via een VPN (nlfreevpn). Tot dusver geen buffering. Nu maar hopen dat het vanavond net zo goed gaat :) Goede wedstrijd! Mvg Niels.

Anne the Man zei

goed om te horen Niels. Prettige vakantie. (Ik schrijf dit im de rust, nog nasidderend van het p-r-a-c-h-t-i-g-e doelpunt van Van Persie)
Anne