dinsdag 24 juni 2014

WK kijken via de NOS vanuit het buitenland

Vorige week tipte ik de Hola Plugin in Chrome. Vandaag een vergelijkbare oplossing: Tunnelbear.

Het hele jaar door is het een worsteling om via het internet naar voetbal te kijken. Met een WK of EK is het alleen nog maar moeilijker. En voor mij als kijker vanuit het buitenland is het ook des te frustrerender dat de NOS prachtige streams heeft (en de BBC trouwens ook), maar dat je er vanwege je IP geweerd wordt. Niet alleen word je niet toegelaten tot de live-streams van het WK, vrijwel alle video's die op de WK site van de NOS geplaatst worden zijn afgeschermd.

Net als Hola, zorgt Tunnelbear ervoor dat je als surfer een IP krijgt dat je zelf kiest. Bij het EK van 2012 had ik Tunnelbear al geprobeerd, maar toen kon je Nederland nog niet als IP oorsprong kiezen. Inmiddels kan dat al wel.

Wat Tunnelbear makkelijker maakt dan Hola is dat je niet apart per browser en per website je oorsprong moet bepalen. Tunnelbear werkt in een klap voor alle browsers en op dat niveau ook bepaal je vanuit welke oorsprong je surfen wilt.

Als het zo makkelijk is, zijn er dan ook nadelen? Ja, de gratis versie van Tunnelbear is beperkt tot 500mb per maand. Na de wedstrijd tegen Spanje heb ik een paar samenvattingen en reacties bekeken en mijn quotum was al op. Ten behoeve van deze WK-weken heb ik een abonnement genomen dat mij vijf dollar heeft gekost. Nu kijk ik zoveel als ik wil. Het voordeel ten opzichte van de Hola plugin is dat de servers die Tunnelbear gebruikt kennelijk een grotere bandbreedte hebben, want de video's lopen niet meer vast. Trouwens ook bij Hola kan je voor vijf dollar per maand onbeperkt surfen krijgen en ik vermoed dat je dan betere performance krijgt. Zelfde prijs dus - alleen het gebruikersgemak is ietsje groter bij Tunnelbear.

Geen opmerkingen: