woensdag 30 juni 2010

Ik geloof er niks van

Vrijdag Nederland-Brazilie; de fans lopen over van zelfvertrouwen (vergelijk de lezerscommentaren over Nederland met die over Brazilie op WorldCupblog.org) en van de onzen verbaast mij dat nogal. Sterker nog, ik geloof helemaal niet dat we gaan winnen.

Ik zie het als volgt: de enige keer dat we van Brazilie wonnen in een wedstrijd om het echie, was in 1974. Toen was onze ploeg in absolute topvorm en waren de goddelijke kanaries de verdedigende kampioen, zonder Pele en met ietwat verzadiging. In 1994 en 1998 waren we toch voornamelijk de onderliggende partij, zelfs al vertoonden we ongeveer de beste vorm die we konden hebben. En toch verloren we. De huidige ploeg heeft nog niets van zijn topvorm laten zien en de tegenstander des te meer, plus dat het verre van verzadigd is als in 1974.

Kijk verder naar andere keren dat we in een topwedstrijd een topploeg ontmoetten. 2008, Italie en Frankrijk al over the top. Rusland op weg naar boven en prompt konden we het niet aan. 2006, Portugal, niet eens zo op en top, maar we gingen wel tenonder. 2004, Portugal ook al. 2000, Italie; hoeveel penalties kan je verprutsen zonder te verliezen? 1998, ah 1998!

In 1998 hadden we een pittige tegenstander in de kwartfinale: Argentinie. Dat is de laatste keer dat ik me een echte topwedstrijd met een overwinning kan herinneren.

En daarvoor? 1994: Brazilie. 1992 Denemarken - auw! 1990 Duitsland. 1988 , ah 1988!

1988: Duitsland en de Sovjetunie. En dan heb je ook nog 1978 met Oostenrijk, Duitsland en Italie. 1974 met Argentinie en Brazilie.

Kortom, willen we iets dan moet er een prestatie volgen a la 1998, 1988, 1978, 1974. Alles geven en hopen op het beste. Maar ik heb nog geen moment gezien dat deze ploeg alles kan geven.

Geen opmerkingen: